لیست سوانح هوايي ايران بعد از انقلاب(بخش مسافری) ×جدول پرخطرترین هواپیما ها در ایران ×آمار سوانح هوا
لیست سوانح هوايي ايران بعد از انقلاب(بخش مسافری)
|
محل و دلیل سانحه |
نوع /سال ساخت |
تعداد کشته شدگان |
تاریخ سانحه |
شرکت هواپیمایی |
|
حوالی ارومیه |
بویینگ 727 |
مرگ 73 نفر |
دی 1389 |
هما (ایران ایر) |
|
مشهد/نقص فنی |
توپولف تی یو-۱۵۴ |
بدون کشته |
بهمن ۱۳۸۸ |
تابان |
|
حوالی قزوین |
توپولف تی یو-۱۵۴ |
مرگ 153 مسافر پرواز |
تیر 1388 |
کاسپین |
|
نقص فنی/مشهد
|
ایلوشن62
|
مرگ 16 مسافر
|
مرداد1388
|
آریا
|
|
نقص فنی/ اصفهان |
فوکر ۱۰۰
|
بدون کشته |
مرداد1388 |
آسمان |
|
مشهد -بیشکک |
بوئينگ 737 |
مرگ70 نفراز 90 مسافر |
شهريور 1387 |
آسمان(اجاره به آیتک ایر) |
|
فرودگاه شاهين شهر اصفهان |
ايران 140 (مقرر بود به ایران ایرتور تحویل شود) |
مرگ تمامی 5 سرنشين |
بهمن 1387 |
هسا |
|
مهراباد/ انحراف ازباندبه دلیل یخ زدگی بال و موتور |
فوکر 100 |
صد مسافر بدون کشته |
دي 1386 |
ايران اير |
|
فرودگاه مشهد |
توپولوف -154 |
148 مسافر/28 کشته |
شهريور 1385 |
ايران ايرتور |
|
قبل رودخانه کن تهران/نقص فنی |
بوئينگ 707مدل 1976 |
3کشته از 169مسافر |
ارديبهشت 1384 |
هواپيمايي ساها |
|
تهران/خطای خلبان |
ایرباس 310 |
بدون کشته |
1384 |
ماهان |
|
پکن/نقص فنی |
بوینگ 747 |
بدون کشته |
1383 |
ایران ایر |
|
شارجه/نقص فنی |
فوکر-50مدل 1993 |
43 نفر از 46 مسافر کشته |
بهمن 1382 |
کیش ایر |
|
نزديکي ساري
|
هواپيماي ياک- 40مدل 1977 |
تمام 30 نفر از جمله وزير راه |
ارديبهشت1382 |
شرکت فراز قشم |
|
مشهد/فرود سخت |
توپولوف-154مدل 1987 |
بدون کشته |
1381 |
کیش ایر |
|
خرم آباد برخورد کوه /خطای خلبان
|
توپولوف-154مدل 1991 |
تمام 119 نفر کشته |
بهمن 1380 |
ايران ايرتور |
|
اهواز/خطای خلبان در فرود سخت |
فوکر28مدل 1981
|
بدون کشته |
1378: |
آسمان |
|
تهران/برخورد با سی 130
|
مدل 1979 - ايرباس A300
|
4کشته فنی (هواپیما خالی) |
بهمن 1378 |
ايران اير |
|
اصفهان/خطای خلبان |
فوکر 100مدل 1990
|
بدون کشته |
1377 |
ايران اير |
|
رشت/خطای خلبان
|
بوئينگ 727مدل 1975
|
4 نفر کشته از 7 |
خرداد 1375: |
ايران اير |
|
خروج از باند/خطای خلبان |
توپولوف-154مدل 1993 |
بدون کشته |
1375: |
ايران ايرتور |
|
نزديک نطنز/نقص فنی |
فوکر28مدل 1973 |
تمام 66 سرنشين آن کشته |
مهر 1373 |
هواپيمايي آسمان |
|
نزديکي کرمان
|
هواپيماي آنتونوف-124 |
همه 17 سرنشين آن کشته |
آبان 1372 |
هواپیمای عبوری از اسمان ایران |
|
برخوردبا هواپيماي سوخو-24 سپاه |
هواپيماي توپولوف-154مدل 1991 |
3 کشته نظامی +تمام131 مسافر |
بهمن 1371 |
ايران ايرتور |
|
نزديکي کرمانشاه |
هواپيماي ايلوشين-76 |
4 سرنشين آن کشته |
خرداد 1370
|
----- |
|
حمله ناوجنگي آمريکا
|
A300 ايرباس |
تمام 290 سرنشين |
تير 1367 |
ايران اير |
|
انهدام / مهرآباد |
بوئینگ ۷۲۷ |
-- |
تير 1362 |
ايران اير |
|
سقوط /مسیر مشهد |
بوئينگ 727 |
128 نفرکشته |
خرداد 1359 |
ايران اير |
توضیح مهم:به دلیل اعلام های بعضا متفاوت که در مستندات موجود وجود داشته است،احتمال اندک نوسانی در برخی اعداد وجود دارد اما تلاش شده تا در نهایت دقت اعداد گردآوری شود.
کدام هواپیما ها پرخطرترند
برای شناخت پرخطرترین هواپیما در ایران باید بدانیم که شركت های سازنده معتبر هواپيما بويينگ آمریکا و ايرباس فرانسه هستند که هر دو نیز ایران را برای فروش مستقیم هواپیما ی نو تحریم کرده اند و در این بین ایران تنها به هواپیماهای کارکرده ای چون فوكر که از سال 1997 میلادی تولید نمی شود دسترسی داشته اما اجاره توپولف و آنتونوف های از رده خارج داستانی بوده است دائمی.در ایران غير از ايرباس كه مورد هدف ناو آمريكايي وينسنس قرار گرفته این هواپیما سانحه عادي نداشته و به صورت حتم موفق ترین برند هواپیما در ایران بوده است .اما محصولات بقيه كمپاني هاي هواپيماسازي جهان حتی همچون بوئینگ هم که ساخت امریکا است دچار مشکاتی بوده است و تعدادي از هموطنان ما را به كام مرگ فرستاده است.
در جدول ذیل لیست سیاه هواپیما ها را بر اساس تعداد سوانحی که کشته داشته و یا نداشته می بینید تا بدانید چرا ایرباس را برای ایران نسخه ای برتر می دانیم و هیچ جایگاهی برای توپولوف متصور نیستیم و برای هواپیماهای شرقی و مشارکتی چون ایران 140 هم نمی توانیم فرصتی قائل شویم.
جدول پرخطرترین هواپیما ها در ایران
|
نوع هواپیما( سازنده)
|
تعداد کشته و تعداد سانحه |
تعداد سانحه بدون کشته |
سانحه در شرکت هواپیمایی |
|
توپولوف 154 (روسیه) |
434کشته در4 سانحه |
3 سانحه |
ایران ایرتور(4نوبت)کیش ایر،تابان،کاسپین |
|
بوئینگ 727(آمریکا) |
205 کشته در 3 سانحه |
یک سانحه برخورد در حال پارک |
ایران ایر(هما) |
|
فوکر 100(هلند) |
-------- |
3سانحه |
آسمان،هما(2 نوبت) |
|
ایرباس 300(فرانسه) |
2سانحه( 294 کشته در حمله نظامی و 4 کشته دربرخورد به هواپیمای پارک شده ) |
---------- |
هما توضیح:هیچ کدام از سوانح به دلیل اشکال هواپیما نبوده است |
|
بوئینگ 737(آمریکا) |
70 کشته در یک سانحه |
---------- |
آسمان |
|
فوکر 28 (هلند) |
66 کشته در یک سانحه |
یک سانحه |
آسمان |
|
فوکر 50 (هلند) |
43 کشته در یک سانحه |
--------- |
کیش ایر |
|
یاک 42(شوروی سابق) |
30 کشته در یک سانحه |
------ |
فراز قشم |
|
ایلیوشین -۶۲(شوروی) |
16 کشته در یک سانحه |
------ |
آریا |
|
ایران140(آنتونوف اوکراین وایران) |
5 کشته(تمام سرنشینان سانحه) |
------ |
هسا |
|
بوئینگ 707 |
3 کشته یک سانحه |
---- |
ساها |
|
بوینگ 747 |
|
یک سانحه |
ایران ایر(هما) |
|
ایرباس 310(فرانسه) |
|
یک سانحه |
ماهان |
|
|
|
|
|
بخش نظامی و آموزشی و بی توجهی های دنباله دار:
باشد تا ادای دینی به آنانی شود که در راه مام وطن جانشان را در سوانحی از دست دادند که می شد با ارتقای ایمنی و مراعات اصول قانونی این بخش در میان ما باشند.
از سوی دیگر در بخش هواپیماهای آموزشی نیز متاسفانه سوانح پر شماری دیده می شود که بعضا به دلیل بی دقتی های واضحی منجر به فاجعه شده است که این موضوع نیز جای تامل و تدبر ویژه دارد.
آمار سوانح هوايي ايران بعد از انقلاب(نظامی و سایر بخشها)
|
محل یا دلیل سانحه
|
نوع |
تعداد کشته شدگان |
تاریخ سانحه |
هواپیما تحت اختیار |
|
نقص فنی /حوالی شهرک صنعتی بوشهر |
اف-۴فانتوم |
بدون کشته |
تیر 89 |
نیروی هوایی ارتش ایران |
|
حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک |
ایلیوشین دارای سیستم آواکس |
هفت نفر کشته |
شهریور ۱۳۸۸ |
مانور هوایی ارتش |
|
علت نقص فنی/رشت به تهران |
هواپیمای آموزشی از نوع تک |
یک نفر |
۱۰ شهریور ۱۳۸۸ |
شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمین |
|
نقص فنی و اتش سوزی |
بالگردآموزشی نظامی |
سه سرنشین آن کشته شدند |
۲۵ مرداد ۱۳۸۸ |
هوانیروز |
|
ماهدشت کرج |
تک موتوره |
هر دو سرنشین |
۲۴ مرداد ۱۳۸۸ |
آموزشی |
|
ارتفاعات شرق/نقص فنی
|
بالگرد |
سه نفر |
مرداد ۱۳۸۸: |
نیروی انتظامی |
|
توابع اصفهان/علت نامعلوم |
هلیکوپتر ۲۰۶ |
-- |
شهریور ۱۳۸۷ |
آموزشی هوانیروز |
|
پايگاه هوايي اميديه |
هواپيماي شکاري اف-پنج |
2نفر کشته |
تير1387 |
ارتش ايران |
|
سقوط |
کايت موتوردار |
۲ سرنشین |
خرداد 1387 |
نظامي |
|
نقص فنی /سقوط |
هواپيماي سوخو 24 |
اجکت سرنشینان |
فروردين 1387 |
ارتش |
|
نقص فني/ ورزقان |
هلیکوپتر |
|
فروردين 1387 |
نیروی انتظامی |
|
نقص فني / چابهار
کرمانشاه/نامعلوم پیرانشهر/نامعلوم رشت /نقص فنی اتوبان زنجان-قزوین بدی هوا/ کهریزک |
هواپيماي نظامي اف-4 فانتوم
هلیکوپتر کبرا هلیکوپتر ۲۱۴ هلیکوپتر هواپیماتک موتوره گلایدر
|
دو نفرکشته شدند
کشته شدن خلبان کشته شدن 2نفر |
آذر 1386
مهر ۱۳۸۶ مرداد 1386 مرداد ۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ فروردین 1386 |
ارتش ايران
هوانیروز هوانیروز نظامی آموزشی آموزشی |
|
سقوط دریاچه مهارلو دریاچه مهارلو/ نقص فنی ارتفاعات علم کوه
نجف آباد اصفهان
فرودگاه مهرآباد |
هلیکوپتر ارتش هلیکوپتر آکوریل ----
شنوک
آنتونوف 74 |
14 کشته برای کمک رفته بود ----
عملیات نجات
فرسودگی هلیکوپتر
36 نفر کشته و 2 نفر زخمي شدند |
اسفند ۱۳۸۵. بهمن ۱۳۸۵ بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵.
آبان ۱۳۸۵
آذر 1385 |
هوانیروز وزارت نفت وابسته به نفت
هلال احمر
هوانیروز
سپاه پاسداران |
|
در شمال غرب ايران |
هواپيماي فالکن-20 |
تعدادي از مقامات ارشد سپاه |
دي 1384 |
سپاه پاسداران |
|
بر روي منطقهاي مسکوني در تهران سقوط |
هواپيماي سي-130 |
خبرنگاران و پرسنل ارتش110 کشته |
آذر 1384 |
ارتش ايران |
|
در جنوب شرق ايران |
ايليوشين-76 |
تمام 276 سرنشين |
بهمن 1381 |
سپاه پاسداران |
|
تصادف با ايرباس آ-300 پارک شده در مهر اباد |
هواپيماي سي-130 |
تمام 8 سرنشین کشته شدند |
بهمن 1378 |
نيروي هوايي ارتش |
|
دزفول |
سي-130 |
86 سرنشين آن کشته |
اسفند 1375 |
نيروي هوايي ارتش |
|
در اردبيل |
هواپيماي فالکن-20 |
همه 4 سرنشين |
اسفند 1375 |
ارتش ايران |
|
در نزديکي اصفهان ارمنستان |
جت لاکهيد هواپيماي سي-130 |
همه 12 سرنشين 19تن مسافر+13 سرنشین |
دي 1373 اسفند 1372 |
هواپيماي ارتش |
|
در نزديکي ساوه |
هواپيماي فوکر-27 |
39 سرنشين کشته |
ارديبهشت1371 |
نيروي هوايي ارتش |
|
در زاهدان |
سي-130 |
98 سرنشين کشته |
آبان 1365 |
نيروي هوايي ارتش |
|
در کهريزک سقوط |
هواپيماي سي-130 |
80 سرنشين کشته |
مهر 1360 |
ارتش ايران |