استرس در محيط کار و چگونگي پيشگيري از آن
استرس در محيط کار و چگونگي پيشگيري از آن
Stress in the workplace and how to prevent it

پنج خطر عمده محيط هاي کاري
- فيزيکي
- شيميائي
- ارگونوميکي
- بيولوژيکي
- رواني ( از مهمترين مشکلات و خطرات رواني موجود در محيط هاي کاري ، عوامل استرس زاي کاري و طبعا” استرس شغلي منتج از آن مي باشد )
فقط يک آمار
در سال 1992 در آمريکا ضرر مستقيم ناشي از استرس شغلي 65 ميليون دلار وضررغيرمستقيم ناشي از استرس شغلي 171ميليون دلار برآورد شد .
استرس
فشار و نيرو ( فشارهاي روحي رواني وارده بر انسان )
تعريف استرس
مجموع واکنش هاي جسمي ، روحي ، رواني ، ذهني و رفتاري است که ارگانيسم انسان در برابر عوامل دروني بيروني بر هم زننده ثبات و تعادل طبيعي و دروني بدن نشان مي دهد
تعريف استرس شغلي
عدم هماهنگي بين ضروريات شغلي با توانائيها ، قابليت ها و خواسته هاي فردي
استرسور ( عامل استرس زا )
هر محرکي که در انسان ايجاد تنش کند و در او پاسخي برانگيزد (يک واقعه ، موقعيت ، شرايط ، مشکل ، شخص ، شغل و ...)
طبقه بندي استرس
( ASTRESS بدون استرس (
استرس خوب ( (EUSTRESS : ارتقاء شغل , آمادگي براي امتحان و ...
استرس بد (( DISTRESS : تنزل شغل و ...
بر اساس مدل کارازک استرس در زماني رخ مي دهد که تقاضاي کاري زياد و قدرت تصميم گيري در مورد آن کم باشد
قدرت تصميم گيري به دو عامل بستگي دارد : مهارتهاي فردي و کنترل فرد در تصميم گيري
نکته جالب اينکه اگر هم تقاضاي کاري بالا باشد و هم قدرت تصميم گيري فرد کافي باشد نه تنها استرس اتفاق نمي افتد که فرد به فردي فعال و موثر تبديل مي شود
امروزه مدل فوق به مدل سه بعدي تقاضا ، کنترل و حمايت اجتماعي تبديل شده است ؛ بعبارت ديگر در اين حالت استرس زماني رخ ميدهد که تقاضاي کاري زياد ، قدرت تصميم گيري کم و حمايت اجتماعي نامناسب باشد اضافه شده است
ژاسخهایی در برابر زندگي و سلامت ديکران مانند کارکنان برج مراقبت ، نيروگاه هسته اي) و همچنين دخالت کم در تصميم گيري ها ميتواند منجر به افزايش فشارخون و زخم معده شود
ساختارهائي که قدرت تصميم گيري بيشتري به کارکنان خود مي دهند استرس کمتري ايجاد ميکند
عوامل استرس زا
استرسورهاي سازماني
- ابهام نقش : انتظارات و تقاضاهاي کاري از فرد نامشخصبعبارت ديگر فرد از اهداف ، حدود و مسئوليت هاي کارش آگاه نباشد
- تعارض نقش : از فرد انتظار انجام وظائف متضادي برود مانند سرکارگران در کارخانه ها که از يکطرف بايد کارگران را از خود راضي نگهدارد و از طرف ديگر مدير کارخانه را .
- رقابت و چشم و هم چشمي
- پيشرفت کاري
- تغيير شغل ، ارتقا ء سمت (بويژه اگر نيازمند مهارتي باشد )
- بيکار شدن ، اخراج از کار
استرسورهاي خارج سازماني
- بيمه
- گراني
- بيکاري ( Redununcy )
شرائط فيزيکي محيط کار
- روشنائي نامناسب
- سر و صدا
- مواد شيميائي خطرناک و بدبو
- شرائط کاري ناايمن
- گرما يا سرماي زياد
- نوبت کاري
- شرائط نامناسب پست کاري از نظر ارگونوميکي
- شرائط نامناسب پست کاري از نظرنظافت و چيدمان
پيامدهاي مضر استرس بر سلامتي (نتيجه استرس )
فيزيولوژيک
کوتاه مدت :
- افزايش هورمونهاي استرس
- ( کورتيزول ، اپي نفرين ، نور آدرنالين )
بلند مدت :
- افزايش فشار خون ، بيماري هاي قلبي و عروقي
- زخم معده ، آسم ، سرطان ، مشکلات اسکلتي و عضلاني
سايکولوژيکال ( روحي و رواني )
کوتاه مدت :
- اضطراب ، نارضايتي شغلي
بلند مدت :
- افسردگي ، فرسودگي شغلي (Burnout ) ، PTSD ، MPI
- استرسورهاي يقه آبي : کم بودن پيچيدگي کار ،ابهام نقش ، عدم امنيت شغلي
- استرسورهاي يقه سفيد : پيچيدگي کار بالا ، بار کاري زياد و متغير ،
- پاسخگوئي و مسئوليت در برابر مردم
رفتاري
- افزايش غيبت از کار
- کاهش کارائي و بهره وري
- افزايش مصرف سيگار و الکل
تعديل کننده ها ( (Modifiers
فردي
- تيپ شخصيتي A (عجول ، اهل ريسک ، تصميم گيري سريع ، ناشکيبا ، انتخاب راه ميان بر و ..... )
- تيپ شخصيتي B (صبور ، درونگرا ، اهل مشورت ، تصميم گيري با حوصله و .... )
- اعتماد به نفس
- مرکز کنترل (Locous of Control ) : کنترل دروني ، کنترل بيروني
محيطي
- حمايت اجتماعي
- ( خانواده ، بيمه ، سازمان و ... )
استراتژي کنار آمدن با استرسورهاي مداوم
روشهاي مثبت
- گفتگو در باره مشکل وپيداکردن راه حل
- بالابردن توان،روحيه، قابليت
- فرارهاي برنامه ريزي شده(استراحتهاي سالم)
روش هاي منفي
- سيگار ،اعتياد
- کاستن از کار
- منفي بافي،بدگويي، بيزاري
- کاهش عملکرد
- غيبت ازکار
کنترل و درمان استرس
فردي
- آموزش ريلاکسيشن و يوگا
- ورزش
- شتاخت استرسورهاي موجود در محيط کار
- روشهاي انطباق
- مجموعه تلاش هائي که موجب کاهش اثرات منفي استرس بر روي فرد مي شود
- نتائج سريعتر ، مورد استفاده شايعتر ، اثر محدودتر
سازماني
· شناسائي عوامل ايجاد کننده استرس با حمايت مديريت سازمان
· حذف و يا کنترل عوامل ايجاد کننده استرس با استفاده از روش هاي سازماني
· روش مطمئن تر ، کاراتر ، سخت تر ، کمتر مورد استفاده
فرسودگي شغلي (Burnout )
- احساس بريدن ، مصرف تمام قواي ذخيره و انرژي ها ، اشتياق آرمان گرايانه ، وظائف متضاد و مسئوليت سنگين نقاط شروع فرسودگي شغلي ميباشد
- در نهايت منجر به بي تفاوتي Apathy و انزجار Revulsion نسبت به هر چيز و هرکس مي گردد
- بروز آن ناگهاني است ولي ايجاد آن تدريجي است
- فرد حتي زماني که دست از کار مي کشد و از محيط کار دور مي شود احساس آرامش نمي کند و ريلاکس نمي شود
- بشدت به طرف داروهاي آرام بخش و الکل تمايل پيدا مي کنند
نشانه هاي فيزيکي فرسودگي شغلي :
علائم غير اختصاصي
- (احساس خستگي عمومي ، فقدان انرژي ، ضعف ، تاري ديد ، سبکي سر ، فشار قفسه سينه ، ناراحتي در تنفس ، يبوست مزمن يا اسهال ، دل درد )
- مختل شدن الگوي خواب
- ( اشکال در بخواب رفتن Getting off to sleep ، بيدار شدن در صبح زود همراه با کابوس ديدن )
- مختل شدن الگوي غذا خوردن
- ( بي اشتهائي ، زياده روي Induling در خوردن شکلات )
- افزايش يا کاهش وزن
نشانه هاي هيجاني استرس درفرسودگي شغلي
- افسردگي و نااميدي
- گريه کردن غير قابل کنترل
- از دست دادن علاقه به دوستان سرگرمي ها و خانواده
- بي تفاوتي به ورزش ، لباس و خوراک
- در موارد شديد خودکشي
علائم اختلال عملکرد ذهني استرس در فرسودگي شغلي
- از دست دادن تمرکز و هماهنگي
- اختلال عملکرد و قضاوت
- نگرش منفي نسبت به کار
- از دست رفتن اعتماد به نفس
استرس
استرس مي تواند باعث ايجاد ترکيبي از فاکتورهاي احساسي و فيزيکي در خارج از محيط کار شود. از اين پس اگر به طور منظم اينها را تجربه کرديد مي تواند نشانة وجود استرس باشد.
چه اتفاقي خواهد افتاد:
· خستگي (بدون علت آشکاري)
· احساس تنهايي و گوشه نشيني
· اضطراب و ناتواني از عهده چيزي يا کسي بر آمدن
· کشش ماهيچه اي و وضعيت بد بدن
· با صداي خيلي کم حواستان پرت مي شود
· تمرکز خيلي سخت
اقدامات زير را انجام دهيد:
سعي کنيد حساسيت تان را براي کنترل کار و زندگي تان بهتر کنيد که اين مي تواند شامل مواد زير باشد:
· طرح ريزي کردن، حق تقدم، اولويت و برنامه زمان بندي شده
· ارتباط موثر با ديگران
· تحقيق کردن در مورد استرس به طوريکه شما در مورد استرس بيشتر بدانيد به طور مثال در HSE يا Google
· پيشرفت و يا بهتر شدن مهارتهاي شما و افزايش اعتماد به نفس
1. استرس زياد باعث صدمه به انسان مي شود. شما ممکن است که احساس کنيد شبيه يک فرد قرباني شده يا مورد اجحاف قرار گرفته يا يک فرد مصدوم شده ايد در حاليکه اين طور نيست، و يا ممکن است شامل قادر به رشد کردن خارج از وضعيت کنوني توسط آموزش و يادگرفتن بعضي مهارتها باشيد. راه فرار از وضعيت کنوني (يک فرد قرباني شده يا مورد اجحاف قرار گرفته يا يک فرد مصدوم) اين است که شخص به خودش نگاه کند براي بيشتر جوابها و سپس به ديگر مردم.
2. مسئوليتهاي شغل تان را در مورد کنترل آنچه که شما به عهده داريد بررسي کنيد. اگر شما مسئوليتي را در قبال چيزي داريد که نمي توانيد آنرا کنترل کنيد، اين نشان دهنده علت استرس است و شما بايد با مديرتان صحبت کنيد و يک راه حل پيدا کنيد.
3. دنبال يک مسير توسعه مفيد و سودمند شخصي بگرديد، براي مثال مهار استرس، جسور بودن و يا راحتي و استراحت
4. تمرينات موثر، اساسي و منظم انجام دهيد
5. شروع کنيد مسئوليتهاي مختلف را به عهده بگيريد شما مي توانيد چيزهايي را که تغيير داده ايد را بگيريد اگر به طور آشکار او با سماجت با آنها ارتباط داريد دلسرد نشويد.
6. به طور کلي مشخصات شغل تان و مهارتهايتان را تغيير دهيد يا گسترش دهيد تا به هدفي که داريد برسيد و آن را به دست بياوريد.
7. اکثر روزها بايد با يک هدف شروع کنيد و با موفقيت به پايان برسانيد.
استراحتها :
زمان استراحتها خيلي مهمتر از طول مدت استراحتهاست. از استراحتهاي کوتاه مدت استفاده کنيد، استراحتها را تکرار کنيد تا خسته نشويد. 2-3 دقيقه استراحت بعد از 30 دقيقه کار با صفحه کليد و صفحه نمايش خيلي انسان را شاداب تر مي کند تا 15 دقيقه استراحت بعد از 2 ساعت کار.
انواع استراحتها:
استراحت کنيد و يک فنجان قهوه بخوريد. يا به سادگي فعاليت خود را تغيير دهيد که يک نوع مفيد از استراحتهاست. به طور متناوب مابين صفحه نمايش و وظيفه هاي اساسي به غير از صفحه نمايش در سراسر طول روز استراحت کنيد. مطمئن باشيد فعاليت هاي شما تغيير کرده و از ماهيچه ها و تاندون هاي مختلفي در کار با کامپيوتر استفاده مي کنيد. مکث هاي کوتاه در کارتان داشته باشيد و حرکات کششي انجام دهيد.
از استراحتهاي رسمي استفاده کنيد و به دور از صفحه کليد و صفحه نمايش باشيد.
ارزيابي ايستگاه کار:
اين پرسشنامه مي خواهد شما را براي بهتر شدن و پيشرفت ايستگاه کاري اتان راهنمايي کند. هر مربع يک جواب نه است.
ميز:
1. آيا فضاي کافي بر روي سطح ميزتان براي جريان کار وجود دارد؟*
2. آيا فضاي کافي براي پاها وجود دارد (مرتفع، عريض و عميق)؟ *
3. آيا ميز گودي کافي براي مانيتور دارد که حداقل 20 اينچ از چشمها فاصله داشته باشد؟ *
4. اگر مانيتور لبه ميز قرار دارد، آيا جاي براي پاها وجود دارد زماني که صندلي تا لبه ميز بچرخد، به طوريکه شما صاف روي صندلي بنشينيد؟ *
5. وقتي که شما از صفحه کليد و يا هيچ کليدي استفاده نمي کنيد آيا يک استراحتگاه يا زيردستي (مثلا در آغوشتان يا يک استراحتگاه ژله اي براي مچ دست) براي دستها و مچ هايتان داريد و از روي عادت مصرف مي کنيد؟ *
6. آيا طرح وسايل روي ميز رضايت بخش است؟ *
7. وقتي که شما در حال استفاده از صفحه کليد هستيد آيا صندلي شما يک ارتفاع معني داري را براي آرنجهايتان مهيا کرده است که تقريبا هم ارتفاع لبه ميز باشد؟ *
8. آيا بالشتک صندلي يک طول مناسبي براي طول قسمت فوقاني پاهاي شما دارد به طور مثال آيا شما مي توانيد به طور کامل به پشت روي صندلي بنشيند بدون اينکه هيچ فشاري به پشت زانوهايتان بيايد؟ *
9. اگر متناسب است، آيا دسته هاي صندلي مناسب هستند و يک ارتفاع حمايت کننده اي براي شما وقتي که صاف نشسته ايد مهيا مي کند؟ *
10. آيا مي توانيد به اندازه کافي صندلي را نزديک ميز بياوريد به طوريکه آرنجهايتان به صورت عمودي زير شانه هايتان باشد؟ *
11. آيا پشتي صندلي شما مهره هاي کمري شما را حمايت مي کند وقتي که شما صاف نشسته ايد؟ *
12. آيا فوم بالشتک زيري و پشتي صندلي اتان وقتي که با مشت روي آن فشار وارد مي کنيد به سختي فرو مي رود؟ *
13. آيا صندلي اتان راحت است؟ *
14. آيا مي توانيد پشتي صندلي اتان را طوري تنظيم کنيد که حمايت کافي از پشتتان را بلند و شما را به يک وضعيت صحيح تشويق کند (هدايت کند)؟ *
15. آيا صندلي اتان مقاوم ، پايدار و ضد ضربه است؟ *
زير پايي
16. با صندلي و ميزي که به درستي قابل تنظيم براي آرنجها است، آيا پاهايتان به طور کامل، محکم و استوار روي کف اتاق قرار مي گيرد بدون اينکه فشاري به زير رانها بيايد؟ *
17. اگر زيرپايي نياز داريد، آيا آن براي شما مناسب است؟ *
18. اگر نه، آيا شما يک زيرپايي گرفته ايد بدون اينکه سلامتي ايمني را دخالت دهيد؟ *
وسايل صفحه نمايش:
19. آيا بالاترين نقطه قابل ديدن صفحه نمايش هم ارتفاع چشمانتان است وقتي که صاف نشسته ايد؟ *
20. آيا مانيتور يک فاصله مناسبي از چشمانتان دارد( 20-26 اينچ) ؟ *
21. آيا مانيتور به طور مستقيم رو به روي شماست به طوريکه شما نچرخيده باشيد؟ *
22. آيا صفحه نمايش رها از خيره گي و بازتابهاست؟ *
23. آيا اطلاعات صفحه نمايش به خوبي تعريف شده و به سادگي قابل خواندن است؟ *
24. آيا تصاوير مانيتور پايدار و بدون لرزش است؟ *
25. آيا شما رها از ناراحتي چشمها و گردن مي باشيد؟ *
26. آيا شيب مانيتور بين 5 تا 15درصد دور از حالت عمودي است؟ *
27. آيا مي توانيد نور و کنتراست (بتاين) را به سادگي تنظيم کنيد؟ *
صفحه کليد
28. آيا زاويه صفحه کليدي طوري است که از ايجاد زاويه در مچ دست، هنگامي که در حال تايپ کردن هستيد، جلوگيري کند ؟ *
29. آيا فاصله صفحه کليد طوري است که در هنگام تايپ آرنجهايس به صورت عمودي زير شانه هايتان باشد؟ *
30. آيا شما مطلع هستيد از اينکه صفحه کليد را کجا بگذاريد براي زماني که استفاده زيادي از موس يا صفحه کليد مي کنيد؟ *
31. آيا عرض صفحه کليد استاندارد و رضايت بخش است؟ (به طور مثال، آيا مي توانيد از موس استفاده کنيد بدون اينکه به طور زياد به يک طرف دسترسي داشته باشد)؟ *
موس:
32. آيا موس به اندازه کافي نزديک کاربر است تا بدون کشش در بازو و آرنج از موس استفاده کند؟ *
33. آيا موس به آرامي به اطراف مي چرخد و با دقت کار مي کند بدون اينکه آن را دستکاري کنيد؟ *
34. آيا مي دانيد که چطور موس را تميز کنيد؟ *
35. آيا مي دانيد که چه طور سرعت موس و دوبار کليک کردن را تنظيم کنيد؟ *
36. آيا مي دانيد که چطور با استفاده از کليدهاي سريع، برنامه ها و ... استفاده از موس را به حداقل برسانيد؟ (و مي دانيد که چه بايد کرد)؟ *
برگه نگهدار:
37. آيا مي توانيد تمامي وظيفه هايتان را کامل انجام دهيد بدون اينکه نياز به رجوع به نوشته ها و اسناد داشته باشيد؟ *
38. اگر چنين است، آيا در خلال انجام وظايفتان به برگه نگهدار نياز نداريد (بعنوان مثال براي 20 دقيقه)؟ *
39. آيا مي توانيد در حاليکه سرتان در وضعيت متعادل قرار دارد نوشته ها را مرور کنيد؟ *
40. اگر نه، آيا برگه نگهدار تهيه کرده ايد؟ *
41. اگر بله، آيا برگه نگهدار سايز و وضعيت مناسب دارد؟ *
ساير وسايل:
42. آيا ساير وسايل در ايستگاه کاري اتان براي استفاده شما اختصاص داده شده است؟ *
43. آيا وسايل اضافي طوري تعيين محل شده اند که با وضعيت صحيح سازگار باشند؟ *
فضا، طرح و نقشه اتاق:
44. آيا دسترسي کافي به ايستگاه کاري اتان داريد؟ *
45. آيا فضاي کافي براي مانور صندلي وجود دارد؟ *
46. آيا طرحي فوري در محيط کار وجود دارد که اجازه دهد شغل در وضعيت صحيح انجام شود؟ *
47. آيا فضاي کافي براي ذخيره سازي وجود دارد؟ *
48. آيا کابل ها در يک وضعيت ايمن قرار دارند به عنوان مثال از پا خوردن دور شده اند (يا دچار لغزش شدن)؟ *
49. آيا وضيت مانيتور با زاويه 90 درجه نسبت به پنجره قرار دارد، يا لااقل دلخواه ترين وضعيت با محدوديتهاي ساختاري است؟ *
50. آيا محيط کار رها از انسدادها و خطراتي از قبيل پاخوردن يا دچار لغزش شدن مي باشد؟ *
نور و روشنايي:
51. آيا نور کافي براي تمامي وظيفه هايتان وجود دارد؟ *
52. آيا از ميز پشت کامپيوتر تا اندازه اي نورش کمتر از صفحه نمايش است؟ *
53. آيا وضعيت نور طوري است که از خيره گي و بازتابها جلوگيري کند؟ *
54. آيا پنجره ها پرده هاي موثري براي کنترل نور روز دارند؟ *
صدا:
55. آيا محيط کارتان به اندازه کافي براي تمرکز و گفتگو ساکت است؟ *
56. اگر نيست ، آيا صدا از چيزي است که در قسمت ايستگاه کاري شما نيست؟ *
درجه حرارت و رطوبت:
57. آيا اکثر اوقات در درجه حرارت محيط احساس راحتي مي کنيد؟ *
58. آيا مي توانيد درجه حرارت محل کارتان را تنظيم کنيد؟ *
59. آيا در رطوبت طبيعي و نرمال چشمها و سينوس هاي شما احساس راحتي مي کنند؟ *
60. آيا محيط کارتان بدون تهويه است؟ *
نرم افزار:
61. آيا يک چيز غير مطمئن و يا اضطراب آوري را به هنگام استفاده از نرم افزاري، تجربه کرده ايد؟ *
سازماندهي کار:
62. آيا مي توانيد وقتتان را طوري سازماندهي کنيد که استراحتهاي کافي از صفحه نمايش داشته باشيد؟ *
63. آيا هيچ کامپيوتر فعالي به وظايف روزانه شما ملحق نشده است؟ *
64. آيا بار کاري تان به طور معقول رها از urgent peaks و troughs است؟ *
آموزش و اطلاع رساني:
65. آيا به شما نشان داده شد که چه طور يک وضعيت صحيح را براي ايستگاه کاري اتان انتخاب کنيد؟ *
66. آيا اطلاعاتي به شما رسيده که چطور از خستگي چشم اجتناب کنيد؟ *
67. آيا شما از راههاي شناسايي و دوري از استرس در محيط کار آگاه هستيد؟ *
68. آيا اطلاعاتي در مورد تهيه تستهاي قوه بينايي به شما رسيده است؟ *
69. آيا اطلاعاتي در مورد تهيه لنزهاي ترميمي به شما داده اند؟ *
70. آيا شما در مورد استراحتها و تغيير فعاليتهاي کاري اطلاعي در دست داريد؟ *
71. آيا شما آموزش ديده ايد و اطلاع داريد که چطور ايستگاه کاري اتان را تنظيم کنيد؟ *
72. آيا مي دانيد که به کجا مشکلات ايستگاه کاري اتان را گزارش دهيد؟ *
تميز کردن فعاليتها:
73. آيا ايستگاه کاري اتان مرتب است و به طور منظم تميز مي شود؟ *
74. آيا وسايل شما به طور منظم تميز مي شود؟ *
وظايف و وضعيت ها:
75. آيا هنوز تلفن را با دستتان نگه مي داريد؟ اگر همان وقت نياز داشته باشيد تايپ کنيد ؟ *
76. آيا هِدست يا هندز فري براي تلفن داريد؟ *
77. آيا شما تايپ مي کنيد با مچ هايتان که هيچ استراحتي بر روي ميز ندارند؟ *
78. وقتي که شما در حال تايپ کردن هستيد آيا مچ هايتان صاف و در يک وضعيت طبيعي قرار دارند؟ *
ترس هايي از شغل (وحشت از شغل، وحشت از دفتر، کار):
توضيح شکل:
با گردن چرخيده مانيتور را نگاه مي کند- زاويه صفحه کليد طوري است که باعث افزايش زاويه مچ دست مي شود- کمر فرد توسط پشتي صندلي حمايت شده است- بالشتک صندلي به زيررانها فشار وارد مي کند- پاها به طور محکم و استوار بر روي کف اتاق قرار دارند- استفاده از موس در يک جاي دور از وضعيت استاندارد که باعث کشش شانه ها مي شود- وضعيت غيرصحيح لامپ مطالعه- کاکتوس خيلي خوب در محيط گرم و خشک رشد مي کند* - مانيتور روبروي سر مشخص نيست.
دفتر کار ايده آل: (محيط کار ايده آل):
توضيح شکل:
سربالا- شانه ها راحت- کمر حمايت شده – تنها فشار متعادلي از جلوي لبه بالشتک صندلي به زير رانها وارد مي آيد- پاها محکم و استوار بر روي زيرپايي قرار دارند- مواد مرجع به راحتي قابل ديدن هستند- دستها در يک خط با ساعدها قرار دارند- چشمها بيشتر اوقات به جلو نگاه مي کنند- مانيتور تقريبا هم ارتفاع چشم و يک فاصله مناسبي با چشمها دارد.
اين يک وضعيت نشستن ايده آل است، هر چند فاکتورهاي ديگري هم وجود دارد که ممکن است فورا آشکار نشود. جزئيات زير اطلاعات مفيد و بيشتري را به شما مي دهد:
صندلي ها:
صندلي هاي مختلفي براي محيط کار وجود دارد، و اغلب سخت است که بدانيد کداميک براي شما و محيط کارتان مناسب است. چند فاکتور را بايد براي آنها در نظر بگيريم:
سايز و اندازه:
بالشتک زيري و پشتي صندلي نبايد خيلي بزرگ باشد به طوري پشتتان و پشت نشيمنگاهتان و کمرتان به طور کامل در صندلي قرار بگيرد. اين اغلب يک مشکلي است که در ساختن صندلي ها بوجود مي آيد.
قابل تنظيم بودن آن:
با ارتفاع ميز فيکس شود، تنها اگر ارتفاعش از مقدار کم قابل تنظيم باشد تقريبا براي همه افراد مناسب است. تنظيم ارتفاع مجزا براي پشت خيلي مهم است اگر کمر حمايت داخلي مي شود . اگر صندلي کج يا شيب دار تنظيم شده است اين براي يک زانوي کج طراحي شده که براي تغيير ارتفاع جلوي صندلي محدوديتهايي دارد.
دسته هاي صندلي قطعا بايستي ارتفاعشان قابل تنظيم باشد اگر آنها مناسب باشند بيشتر دسته هاي صندلي ثابت هستند و ارتفاع کمي دارند و ساکنين صندلي را تشويق به قوز کردن مي کنند.
حمايت کمر:
اکثر صندلي هايي که امروزه مصرف مي شوند به درستي براي حمايت کمر تهيه نشده اند. حتما اين براي صندلي هايي که ادعاي طراحي ارگونوميکي مي کنند درست است. اکثر پشت صندلي ها هيچ شکل کمري مانند ندارند، يا فقط يک برآمدگي کوچکي دارند که خيلي کم ارتفاع است و پشت لگن است تا اينکه پشت مهره هاي کمر باشد . بالشتک مخصوص کمر که به بالشتک پشتي صندلي چسبيده تقريبا يک حمايت خوبي از کمر مي کند.
دسته هاي صندلي
دسته هاي صندلي بايد يک ارتفاع صحيحي را براي شخص کاربر داشته باشد در ارتفاع زياد شخص کاربر مي خواهد کار را با شانه هاي خميده انجام دهد. همچنين در ارتفاع کم شخص کاربر بر روي صندلي به حالت قوز کرده مي نشيند.
اکثر دسته هاي صندلي ثابت ارتفاعشان خيلي کم است. به طوريکه قابل تنظيم بودن زياد يا کم ضروري است . کاربرها مي توانند ارتفاع دسته هاي صندلي ثابت را با پيچيدن فوم هاي پوششي به اطراف آنها افزايش دهند. دسته هاي صندلي بايد به اندازه کافي کوتاه باشند يا بتوانند به راحتي نزديک ميز بيايند. به طور عموم خيلي کوچکتر از نصف طول بالشتک صندلي مي باشد.
هيچ کسي دسته هاي صندلي را دوست ندارد، اما آنها مزيتي دارند که مي توانند باعث کاهش وزن بازوها از شانه ها شوند.